Drömmar

Drömmar kan vara helt fantastiska.
Någonting man vaknar från och känner att man har en skön eller lustig känsla i kroppen över.
Ofta drömmer vi utan att komma ihåg innehållet och ibland dagdrömmer vi, där vi kan, om vi har otur, påverka resultatet med trista yttre faktorer och realistiska- och/eller konsekvens-tankar.

En dröm är ett förändrat medvetandetillstånd under sömn, en psykisk upplevelse, som oftast uppträder under REM-sömnen där den upplevs ha en berättande form.(REM-sömn står för just Rapid Eye Movement-sömn) En dröm upplevs normalt sett som fullt verklig medan den pågår, men i samma ögonblick som den upphör faller den oftast i glömska. Ibland har man kvar ett svagt minne av till exempel en viss känsla man hade under drömmen. Om man väcks under själva drömsekvensen minns man oftast mer av drömmen. En ganska vanlig situation är t.ex. att man vaknar om man i drömmen upplever att man faller ner, vilket då kan kännas som att man landar i sängen.

Inatt hade jag en sorglig dröm.
En dröm om en gammal väns mamma som dog.
Det var någon sorts naturkatastrof eller nått hänsynslöst företag som hade gjort en stor spricka i jorden och denna starka, dessutom gravida, kvinna försökte rädda jordklotets form genom att inte låta det falla ihop helt.
Hon stod i sprickan och fick stora massor med geggig jord över sig och stelnade omedelbart.
Jag såg henne stå där med en beslutsam min som sa att hon vägrade att ge upp.
Hon vägrade ge upp så pass mycket att det tog hennes liv.
Det blev så extra sorgligt på nått vis.
När en människa ger allt, offrat allt, för en god sak och så tas den människans liv ifrån.
Det blev så orättvist i drömmen. Så fruktansvärt.
 
Jag vaknade imorse av ljudet av mina egna hunkningar.
Av det våta mot kudden.
Av tårarna som rann längs min kind.
Av trycket över bröstet.
 
Sjukt dålig start på dagen, men det var bara en dröm. En riktigt dålig sådan.
 
Nu har en ny dag börjat, frukosten är undanplockad och jag har en ny inredningsbok från jultidningarna att bläddra i.
Men först.
Höj volymen, ställ dig upp, och dansa
 
https://www.youtube.com/watch?v=Bznxx12Ptl0
 

Kommentera här: